DESIGN OG BRUKERGRENSESNITT

Hovedfargen på dette nettstedet er valgt som skoleblyant-oransje, i tillegg til en del mørkeblått. I starten ble det brukt rammer (frames), men det ble det gått bort fra i januar 2001. De siste par årene har det vært brukt noe som kalles SSI, som gjør at alle nettsidene har hatt endelsen shtml. Fra sommeren 2003 er det gått over til nettsider med endelsen php, med tanke på mer bruk av database i fremtiden

Enkelte vil nok synes at designet ikke er veldig spennende; firkantede bokser med varierende oransje kulør ispedd noe mørkeblått. Men det er en tanke bak dette. Det er ikke vanskelig å overlesse sidene med java-kode og figurer i alle slags blinkende farger. Noe vanskeligere er det nok å tilsette akkurat passe av ovennevnte kode og figurer, slik at nettstedet ser virkelig profesjonelt og innbydende ut, men det lar seg kanskje gjøre det også en gang.

Tiden brukes dels på å oppdatere og forbedre innholdet på nettstedet, men mye tid går også med til å holde orden på diskusjonsforumet. Små designmessige endringer vil nok forekomme nå og da.

Det er forsøkt å lage en brukervennlig løsning, med oversiktelige menyer og enkelt brukergrensesnitt. Få figurer og annet "krimskrams" gjør også at sidene lar seg laste ned hurtigst mulig. (På enkelte av sidene som Skolehjelperen har lenket til, kan det være mye "krimskrams" som gjør at sidene tar lang tid å laste ned, men dette er selvfølgelig utenfor Skolehjelperens kontroll.)